Zdrowe zamienniki

Radykalne zmiany w diecie zwykle kończą się fiaskiem. Rezygnacja ze wszystkich ulubionych produktów lub duża zmiana w ilości spożywanych kalorii może być męcząca i zniechęcająca. Dlatego warto wprowadzać zdrową dietę stopniowo, małymi krokami. W tym celu można zastąpić pewne niezdrowe produkty wartościowymi zamiennikami.

Razowe. ciemniejsze

Zdecydowanie zdrowsze jest jedzenie mniej przetworzone.
Warto zatem zastąpić w swojej diecie biały ryż brązowym, wprowadzić makaron pełnoziarnisty i pieczywo razowe. To niewielkie zmiany, których mocno nie odczujemy, ale na pewno pozytywnie przełożą się na nasz stan zdrowia.

Świeże soki

W słodkich, gazowanych napojach nie znajdziemy nic wartościowego. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku wielu soków, które znajdujemy na sklepowych półkach – są bardzo mocno słodzone.
Rozwiązaniem jest sokowirówka. Możemy za jej pomocą wyciskać świeże soki z soczystych owoców. Mamy wówczas pewność, że nie są dosładzane i w stu procentach naturalne. Warto także zaopatrzyć się w owoce w pewnym źródle.

Czerwone mięso

Badania wykazały, że jedzenie zbyt dużej ilości czerwonego mięsa i przetworów mięsnych zwiększa ryzyko zachorowania na raka okrężnicy i odbytu.
Tłuste mięso zwiększa także ilość cholesterolu. Wybierajmy zatem chude produkty mięsne, które nie są mocno przetworzone. Większość Polaków spożywa zbyt dużo mięsa, więc zastanówmy się też, czy nie powinno być go w naszej diecie mniej.

Chipsy z warzyw

Popularną imprezową przekąską są chipsy. Nie ma w nich nic zdrowego – są smażone na głębokim tłuszczu i zazwyczaj mocno solone.
Dobrą, dietetyczną i służącą naszemu zdrowiu przegryzką będą za to warzywa. Możemy przyrządzić je na wiele sposobów. Marchewkowe frytki, chipsy z buraków – opcji na przekąski jest bardzo wiele. Na pewno zaskoczymy też nimi naszych znajomych – będą ciekawsze niż standardowa paczka chipsów.

Woda

Podstawą zdrowej diety jest także picie dużej ilości wody. Większość z nas powinna przyjmować od półtora do dwóch litrów tego płynu dziennie.
Postarajmy się powoli wprowadzać ją do swoich nawyków żywieniowych. Zastąpmy inne napoje zwykłą wodą. Z czasem polubimy jej smak i zaczniemy pić dużo tego płynu.

Drobne oszustwa

Nawet kiedy nasza dieta będzie już bardzo zdrowa, być może od czasu do czasu najdzie nas ochota na zjedzenie czegoś niezbyt wartościowego.
Zjedzenie kawałka ciasta czy wypicie szklanki piwa od czasu do czasu nie zrobi nam krzywdy. Pamiętajmy jednak, aby takie odstępstwa od diety nie zdarzały się zbyt często i nie stały się normą.

Zdrowe nawyki żywieniowe powinniśmy wprowadzać w nasze życie stopniowo, małymi krokami. Możemy zacząć od pewnych dobrych zamienników niezdrowych produktów. Warto zainwestować w sprzęty, które pomogą nam w dbaniu o siebie. W tej roli świetnie sprawdza się między innymi sokowirówka, dzięki której będziemy mogli wyciskać świeże, pyszne soki z owoców w domowych warunkach. Obok soków, naszym najważniejszym napojem powinna stać się woda. Natomiast białe pieczywo, ryż i makaron możemy zamienić na zdrowsze, brązowe.